Wednesday, May 4, 2011

kita bukan Doraemon



sapa penah tengok Doraemon ? sapa pernah sile angkat tangan macam saye . soley soley .

sapa yang tak pernah tengok aku teka dia hidup zaman ayah aku . atau dia hidup zaman bebudak zaman sekarang . main farmville tak tengok katun . halo . hakaq kecik-kecik dulu tanam pokok atas tanah bukan dalam fesbuk .

seriously , im not going to let my kids to have facebook at the age of 10 . oh , seriously .

sudah-sudah . aku bukan nak cerita trend muda-mudi zaman sekarang .

aku nak cerita pasal mesen masa . alah , yang Doraemon dok selalu canang dekat Nobita tuh .

mesen yang boleh bawak kau terbang ke zaman mana yang kau mahu .

aku kalau ada mesen tuh , aku nak terbang ke zaman sebelum aku felai Jordan . zaman ketika aku masih kurus . haih .

ok . aku tipu . sebenarnya aku nak terbang zaman aku kanak-kanak ribena comel dahulu kala .
aku comel tahu dulu . sekarang jelita . * bluek ek ek *






helikopta!






****************




kadang-kadang aku rasa masa sekarang bergerak pantas , tuntas , dan bertenaga . kejap dah subuh , pastu tup-tup dah malam . kadang-kadang buat aku terasa aku masih belum bersedia dengan dunia kematangan . sebab tuh lah aku nak balik zaman muda-muda dulu . dunia tanpa tanggungjawab . ya aku tahu . sampai bila nak stay jadi tak matang kan ? hidup perlukan perubahan .


cuma kadang-kadang aku rasa ada benda yang buat aku menyesal . menyesal kenapa dulu aku tak hargai .


aku kecik-kecik dulu suka gaduh dengan hakaq aku . biasalah . hobi di waktu lapang .

pastuh bapak aku selalu bermadah



" hampa kelai (gaduh) lah . nanti bila hampa dah duduk jauh-jauh , hampa menyesai punya dok buat perangai macam ni "



aku kalau gaduh dengan hakaq aku , Hitler pon naik cuak . pesen tak cakap bulan-bulan .



abang aku pulak ada genetik eksotik . dari mana dia wariskan aku pon tak pasti .

mak ayah aku kalau cuti sekolah selalu bawak famili aku pegi jalan-jalan cari pasal . senang cakap satu Malaysia dah kaver . biasalah , nak melancong obersi poket tak cukop tebai . Malaysia ja mampu .

pastu , suatu hari abang aku usulkan kat ayah aku cadangan yang sungguh bernas . bagi dia lah .



"ayah , abang tamaw ikot mak ayah pi jenjalan dah . abang dah nak masok alam kedewasaan . abang nak belajar hidup berdikari masa mak ayah pi bermusafir di negeri orang"



lebih kurang macam tuh lah ayat dia . aku tambah sebaris dua .

bapak aku tarik nafas dalam-dalam . pastu hembus. tarik lagi hembus lagi . peluh dah menitik-nitik dekat dahi abang aku . biasalah , bapak aku kalau silap timing tok arab pon takot dengan beliau .



" abang yang ayah kasihi , tahukah anakanda sesunggunya anakanda telah mengambil keputusan yang terburu-buru . sesungguhnya anakanda akan mengingati kenangan indah kita bersama pabila abang mula berjauhan dengan keluarga . ayah tak mintak banyak . percayalah , bila anakanda mula berjauhan dengan keluarga , peluang untuk berkumpul semula lengkap dengan seluruh ahli keluarga akan semakin sukar "




tudiahh . pabila ayahku bermadah . ok la . ayah aku tak cakap macam tuh . lebih kurang macam tu lah .



bila aku dah jauh dari keluarga , barulah aku tahu . sesungguhnya ayah ku berkata benar . tiada dusta dan nista di sebalik nasihat beliau . oh kenapa .

sungguh aih . aku sangat merindui zaman-zaman itu . zaman membesar bersama .

dulu bila dapat tawaran pi obersi sedih lah jugak sebab kena berjauhan . pastu , aku pikio

"alah cuti jumpa la balik . nak buat syahdu-syahdu tuh pasai pa ."



tapi , it will never be the same . sambut Ramadhan tak lengkap sebulan macam dulu .

aku tarawikh di benua arab . abang aku tarawikh di benua omputes . mak ayah aku tarawikh di benua khatulistiwa .


tapi mahu tak mahu aku kena ngadap realiti . tipu lah kan sampai mati aku duduk bawak ketiak mak aku lagi .

tapi tipulah jugak kalau aku cakap aku tak rindu langsung zaman-zaman tuh . zaman kanak-kanak riang .


tapi alangkah girangnya di hati ini , andai kata kasih aku pada keluarga aku membawa ke sorga . duduk di sorga bersama selamanya . tiada perpisahan . langsung . wee wee . syoknyew ..


maka , appreciate your family when you still be given with time hokeh ?

jangan jadi macam aku . aku anggap aku kena beli masa . means ? aku beli tiket kapai tobang tu as if macam beli masa lah . beli masa untuk bertemu keluarga .

macam kau beli pendrive , aku anggap tu as if kau membeli ruang . faham ? oh, tolonglah faham .


mak aku cakap karangan yang baik ada penutup , tapi tiada konklusi untuk entri ini . salam .

tidur bersama linangan air mata di pipi .







p.s. aku sangat tak pandai bermadah dengan Bahasa Melayu . terkulat-kulat aku nak susun ayat dlm entri ni . hek hek .
* bajet sasterawan negara letteeww * kata pembaca entri ini .



p.s. tima kasih buat mereka yang suka belog ini . saya hargai . esok-esok buleh undi saya untuk "Blog Paling Popular Kategori Rempit "







4 comments:

Aina Mardhiya (eyna) said...

sedihnya baca post ni..

sabar ya ja..
moga Allah bagi kekuatan :)

Ja said...

tq eyna!

zaf said...

Takeikopta la:)hehe

Ja said...

ouh , sori2. ni musti peminat setia doremon neh

Post a Comment