Sunday, May 15, 2011

gua sayang lo

assalamualaikum .

gua hari ini ingin berbicara soal sayang . acewwah !

cop . hari itu aku dah lebat dah berikrar tak mahu guna gua . adeh . barangkali aku memang ditakdirkan untuk jadi begini . redha ya wahai kalian .



dulu kecik-kecik aku kuat layan cerita hindostan , cerita korea , cerita Taiwan .

kumpulan Taiwan eppo (F4) tuh tayah cakap . aku memang hadam nama depa kencang-kencang . birthday segala bagai . padahal birthday mak ayah berbulan jugak nak menghapal . keji punya perangai .

pastu ayat-ayat tipikal hujung episode " I love You " tu memang gua tunggu-tunggu .

saat hero yang hengsem gilos , mengungkapkan kata-kata ni menitik-nitik peluh aku .

bumi seumpama berhenti berputar seketika .

tik tok tik tok . bunyi jam kedengaran di dinding . woosh woosh bunyi kipas berpusing di atas kepala .




" I love You "




persss. macam terlepas beban di bahu saat terungkapnya ayat tiga perkataan ini .


pastu , aku sebagai kanak-kanak yang berwawasan mula berangan-angan agaknya aku nanti camna . hik hik . oke , gedik sangat ni .


okeh . pastu fastforward to a few years .
ke sekolah aku . Kolej Kampung Jawa .

budak sekolah aku stok-stok ostad ostajah belaka . mereka selalu cakap



" Uhibbukifillah "
saya sayang awak kerana Allah




aku macam " herk . "

seriously , aku macam hapahal nak sayang aku kerana Allah pulak . lepak chillex la weh . nak sirius-sirius tu hapahal pulak .



setelah lama aku berkelana , barulah dapat jawapang bak kata orang Terengganu .


mengikut kamus Jordan edisi ke patplohpat erti ayat itu ialah :



engkau mengasihani dia kerana Allah . maka , engkau akan pastikan dia tak buat yang dilarang dan melaksanakan apa yang diperintah kerana kau mahu dia masuk sorga bersama kau dan tak terseksa di neraka Jahannam dan juga di neraka-neraka lain .



when people love you because of Him , it is a gift . tak ternilai .

kerana bila kau tersasar , they bring you back . bukan sebab diupah . tapi kerana sayangnya dia pada kau .

yeah , some people says , hidup yang bahagia tu dah cukup . kawan berderet-deret . setiap kali birthday hadiah ribu raban . bila kita down sebab break dengan balak , mereka bagi motivasi


" tak apa banyak lagi nak dekat hang "


heal yeah lah kawan ramai tu heaven . pergi mana , ada saja orang nak bergelak ketawa bersama.

tapi bagi aku tak .


Abu Lahab dan isteri . ya , mereka hidup bahagia . tapi kasih mereka itu membawa pada neraka . sampai dilaknat oleh Allah dalam Al-Quran . ( surah al-Lahab )

Nabi Muhammad s.a.w dan Aisyah r.a . ya , mereka hidup bahagia juga . tapi kasih mereka membawa ke syurga . swweettttt .

sama jugak lah dengan konsep kita dok berkawan . yeah , we can have a lots of friends , but not all them can bring us to Jannah .

aku tak lah cakap , kawan yang tak zuhud , tinggalkan . kalau semua bebudak kurang sikoh taleh kawan , siapa nak tegur mereka . be friends with them , but in the same time , have friends who can guide you .




yeah , now I know the meaning . sangat paham . setelah 4 tahun berkelana .



tapi




maafkan aku wahai sahabat , kerana aku belum layak nak ucapkan ayat ini buat kalian .




doakan aku . moga satu hari nanti aku mampu cakap


" I love you because of Allah "




buat kalian tanpa keraguan . : )




0 comments:

Post a Comment