Sunday, April 17, 2011

kenapa anda perlu bersyukur belajar di Malaysia

haip .

apa-apa hal . aku nak mintak maaf . mintak maaf diatas kekasaran bahasa dalam entri yang sabalom-sabalom ini dan yang akan datang .

syahdu pulak tetiba .


hari ini , aku nak bagi motibasi . motibasi buat kawan-kawan aku yang tak felai .

yalah . sekarang kan zaman bebudak pasca SPM tengah intebiu . maka aku tahu . ada jugak yang tak dipanggil untuk intebiu . jangan sedih . kerana anda perlu bersyukur kerana diberi peluang belajar di Malaysia .

kenapa ?

he he . meh nak setori .


sudah menjadi adat rakyat jelata , kanak-kanak yang felai dipandang up .

pastu bebudak felai ni pun selalu mendongak ke langit [baca : belagak]

tapi tak semua macam tuh . ada yang zuhud . contoh , aku .

tapi . tapi . tapi .

aku rasa sangat lah sorga kalau aku boleh belajar di Malaysia .
*sila take note . aku tulis entri ni tatkala aku homesick tahap petala teratas *



sebab Malaysia ada cendol pulut .

sebab Malaysia ada mak ayah aku .

sebab rakyat Malaysia cakap bahasa Melayu .

sebab Malaysia ada Akademi Fantasia

sebab Malaysia ada pasembor . peh .



dan yang paling aku suka pasal Malaysia ada lah sebab Malaysia beriklim khatulistiwa , bertanah pamah , dan pelbagai jenis tanah yang sesuai untuk pelbagai jenis tanaman seperti nenas , padi dan kelapa sawit .

* aku rasa macam tengah mengajar subjek Geografi *



perasaan jadi rakyat yang dilahirkan dalam iklim ni semakin menggelojak bila aku duduk Jordan

sebab Jordan cuaca dia ikut emosi . sat dia ok . sat dia mengamuk . sat di panas sampai tahap menggelegak otak aku .

kau nak tahu berapa suhu paling rekod Jordan penah buat ?

45 darejah . buleh buat badan aku menggelupur kepanasan .



masa musin sejuk hari tuh , 3 darejah . time-time macam tuh , adalah sangat tidak menggembirakan hati bila punding kencing kau mula bagi isyarat dekat otak kau ,

" masuk toilet . masuk toilet . masok toilet . aku dah penuh " azab tahu .


sebenarnya , di mana pun kau kena campak , kau kena bersyukur . sebab Dia takdirkan sesuatu itu bukan untuk sia-sia . akal yang diberi , guna . cari hikmah yang tersembunyi di celah-celah pancaran neon . aceh . bahasa aku .




aku rasa entri ni kurang mengancam .


next entri , insyaALLAH

" apa yang kau tak tahu pasal Jordan yang aku kena bagitahu agar kau tahu supaya dapat bagitahu orang lain "


aku dah nak out . doakan aku exam . hari Khamis . kimia yang berorganik . sehram weh .















0 comments:

Post a Comment